Thursday, 10 November 2011

Kisah Mencabar Diri Dan Dedikasi Foto

Semasa mula-mula aku memegang kamera ini.
Satu perkara yang aku ingin buat ialah.
Mencabar diri untuk menembak gambar bulan.
Walau dengan kemampuan lensa yang agak terhad.
Keinginan aku adalah amat kuat.

Semalam.
Bulan hampir penuh.
Misi menembak bermula seawal azan Maghrib berkumandang.

Ok.
Tuhan marah.
Dia hantar nyamuk suruh gigit aku.
Aku masuk rumah solat Maghrib.
Dan aku sambung balik lepas jam 9.

Dan ini adalah hasil pertama tembakan aku.
Belum cukup sempurna rasanya.
Harus terus menembak...

Dan aku dedikasikan gambar-gambar ini untuk kamu, kamu dan juga kamu....



Dedikasi Foto: Untuk Kamu Faaein.


Dedikasi Foto: Untuk Kamu Buah Kedondong.


Dedikasi Foto: Untuk Kamu Lona.


Dedikasi Foto: Untuk Kamu Fatt.


Dedikasi Foto: Untuk Kamu Sepa (bulih kira kategori malam tak nih..? He he..)



Dedikasi Foto: Untuk Kamu Nurr Kasih.



Cabaran diri seterusnya ialah mengambil gambar  sunset.
Akan aku dedikasikan untuk kawan-kawan yang lain pula.


Sedikit perkongsian: Jangan ambil gambar matahari yang sedang terik. Lensa juga ibarat mata. Terlalu terdedah kepada cahaya matahari dalam tempoh yang lama akan menyebabkan lensa rosak.






.

24 comments:

Faaein Talip Roy said...

alhamdulillah.. terima kasih TM.. cemburu dengan kamera itu.. sebab lens aku terhad.. tak mampu mengambil gambar bulan sebesar ini.. perlukan zoom lens yang lebih kacak bergaya.. hehehe.. ^^,

betul.. lensa pun boleh sakit.. tapi itulah aku selalu abaikan kesihatan dia.. huhuhu..

tasekM said...

faaein,
sama2 dear.

aku sgt suka kamera ni.
cuma satu kekurangan yg besar.
shutter adalah auto.
bukan manual.

tapi zoom ada antara yang terbaek.




.

AZANI said...

syabas tas

memang mantap....

AZANI said...
This comment has been removed by the author.
Aku said...

Ko dah bertukar jadi serigala tak malam tadi?

Aku macam nampak2 muka Asha'ari la kat bulan tu.. nape ek?

j.u.l.i.e said...

salam,
cantik gamba2, superb!i'm so impressed.actually sy pon suka amek gmba tp x pandai..hehe

tasekM said...

azani,
thanx bro.






aku,
psttt... asha' ari manakah..?






julie,
tak pe beb.
pelan2 kita belajar eh...

:)


.

bact. said...

hebat la mampu tngkap gmbar mlm2 tak pakai speedlight pon cantik

siap takda light trail lagi.
hebat2

Kehelan said...

semalam bulan cantik!

kak Tasek,

gambar bulan malam ni plak eh, kalau tak hujan, insyaAllah mengambang penuh... :)

J@J@ / Bini The Rock said...

ngeri plk aku tgk gambar bln yg pertama tu....



aaauuukkkkkk!! aaauuuukkkkkkk!!
(bunyik anjing menyalak bukuit....!!)

:D

PUTUBAMBU said...

subhanallah...cantiknya!

my360finder said...

kenapa tiada aku?

(merajuk- lari lari dan tutup muka dan menangis di batang pokok)

Aku said...

Arqam... kakaka

tasekM said...

bact,
credit to the camera.






kehelan,
aku ingat nak amik gak mlm td tapi tangan kanan plak boleh sakit sampai tak larat nak angkat.
aku cuba lagi malam nih...






jaja,
tu aku amik time azan maghrib tu.
aku suka awan2 ngeri tu.
haha.






putu,
kamera tu bagus beb.
dgn sedikit kemahuan + percubaan + kretiviti, ramai yang dah hasilkan gambar yg bagus2.
aku ada tgk kat FB.
tu yg lagi nk mencabar diri tu...

:)






my360finder,
lor... tu hr dh bg...
ingat cukup.

hehe.






aku,
aku nampak muka haron ajis.

kah kah.


.

Water Lily said...

Dah lama aku mengidam gambar gini...tapi kemampuan lensa aku terhad.

Lagi pulak tempat aku, banyak benda2 bukan-bukan tu.

(alasan tak bulih percaya langsung)

hikhikhik!

sepa said...

tengkiu tengkiu 29x... mintak izin : nanti aku nak upload, pas tu buh gambar ahlisihir yg duduk atas penyapu, atau superman tgh terbang, atau juga, logo batman atau kesemuanya di tgh2 bulatan bulan. bulih kan...??? :)

tasekM said...

kak lily,
ala kak... silalah amik.
aku teringin nk tgk gambor hantu.

hehe.







sepa,
bulih.
bulih.

dah edit sok ko buh kat blog ye.
aku nk tgk.

:)



.

||alis|| said...

ada satu mlm, lupa antara 3mlm lepas kot, bulan diteman sebutir bintang cantik, juliet pon cakap dia nmpak situasi yg sama. akak jumpa tak time tuh? subhanallah.

Faaein Talip Roy said...

betul.. zoom dia tu buat haku jeles je semedang..

daripada kit lens.. terhad..

nak tembak lubang idung orang pun tak boleh.. hahaha.. ;p

powerlah ko kak..

jeles haku..

tasekM said...

alis,
mlm yg aku amik gambar bulan ni la yg ada bintang sebelah bulan tu...
cuma.
nak zoom ke bintang tu adalah sgt mencabor!

hehe.






faaein,
lg satu good news.
nikon dah buat adapter utk kamera nih.
meaning.
aku boleh pasang lense yg dslr guna tu ke kamera nih...

cool eh..?



.

sepa said...

beres...
dah siap.
silalah ke sini : http://hasribinhasfa.blogspot.com/2011/11/tentang-bulan-menuju-ke-bulan-biarlah.html

tasekM said...

sepa,
bulih sampai ke, ke bulan kalau pergi ikut jln raya....?


:p






.

gadisBunga said...

lens power nih.


pinjam boleh?

:)

tasekM said...

gbunga,
pinjam lens bermaksud kena pinjam kamera sekali.
bangsa tak bulih dicabut2.

bulih...
tadel hal..

:)




.