Saturday, 29 December 2012

Friday, 28 December 2012

Kawan Menembak

Aku ya amat geli dengan binatang ni. Boleh pulak dia terlepas datang dekat-dekat kaki aku...


Satu hari tu.
Demi melayan budak MC yang berkicau-kata-cuti-sekolahnya-membosankan.
Aku bawak dia pergi zoo.

Aku dah bagi tahu dia awal-awal.
Kita jalan kaki pusing zoo.
Jangan mengaruk nak naik tram.
Sebab.
Aku nak menembak.
Dia setuju.

Masa di zoo.
Aku terjumpa seorang brader yang kaki menembak juga.
Dari mula sampai ke sudah kami menembak bersama-sama.
Sembang-sembang pasal fotografi.
Tukar-tukar pendapat.
Tukar-tukar cadangan.

Dan.
Aku paksa dia ambik gambar tupai.
Keh keh.

Selesai tawaf zoo.
Dia balik.
Aku pun balik.

Ini namanya Geng-Menembak-Tak-Sengaja....


.

Thursday, 27 December 2012

Mimpi Kahwin




Malam tadi.
Aku mimpi.
Aku kahwin.
Bapak karut punya mimpi.

2 hari lepas.
Budak MC bagitau aku.
'Ibu, malam tadi MC mimpi  ibu kahwin dekat Taman Buaya..'.

Pergh... Lagi teruk..!!!



.

Saturday, 22 December 2012

1000 Ke Atas

Tak puas hati tang pisang. Tak berapa nak  sharp.  Setuju...?


Ingatan buat diri aku sendiri.
Juga buat kawan-kawan yang juga punya minat yang sama.

Untuk ambil gambar haiwan.
Terutama yang bangsa tak reti duduk diam.
Shutter speed  terbaik adalah 1000 dan ke atas.

Aku ada banyak gambar haiwan yang aku kategorikan sebagai gagal.
Gambar tak  sharp.

Tidak mengapalah.
Kita belajar dari kesilapan.
Belajar dari pengalaman.




.

Friday, 21 December 2012

Si Jelita



Aku selalu merasakan Flamingo adalah haiwan yang jelita.
Tapi.
Bila tengok mata dia baik-baik.
Eiii... Menyeramkan.



.

Wednesday, 19 December 2012

Mencari Jingga



Satu petang saya ke tepi laut.
Mencari jingga langit jam 7 petang.

Saya tak dapat.
Yang dapat biru.
Tanpa raut bulat matahari.
Macam yang hari tu.



.

Tuesday, 18 December 2012

Friday, 14 December 2012

Cepatnya Masa Berlalu



Aku.
Asal nak tau apa-apa tarikh.
Aku sms tanya sahabat aku Siti.

Bila hujung-hujung tahun.
SMS aku selalunya berbunyi, 'Beb.. Sekolah buka berapa haribulan...?'.

Manjang je aku tak tau...



.

Wednesday, 12 December 2012

Makan Yang Bukan-bukan

Laksa Keropok.

Sebenarnya.
Aku nak cerita pasal lain.
Walaupun bubuh gambar lain.

Tapi.
Tiba-tiba jembalang-malas merasuk.
Tak jadilah cerita...



.

Friday, 7 December 2012

Mencari



Ke hulu ke hilir.
Ke hulu ke hilir.

Letih juga nak mencari sesuap sup ketam nasi nih....



.




Tuesday, 4 December 2012

Andai Aku Sayur....

Aku adalah Lada Benggala.
Gumuks.


Ini Labu Sayung kot....



Yang berbentuk menggiurkan begini aku syak adalah Tijah...



.

Monday, 3 December 2012

Sedikit Perkongsian Teknikal

Tak  sharp. Tak lulus piawaian.



Aku baca di mana entah.
Katanya.
Jika gunakan lensa panjang, shutter speed  harus laju demi mengelakkan gambar bergegar.
Dalam keadaan kurang cahaya, ianya adalah sesuatu yang menyiksakan.
Tambah-tambah kalau jenis tangan macam aku ni.
Asyiklah nak bergoyang.
Bukan sengaja.
Ter-bergoyang.

Apabila aperture  sudah sehabis besar dan gambar masih underexposed,  tinggikan ISO adalah antara solusinya.
ISO tinggi akan menghasilkan gambar yang ber-noise tinggilah pulak.

(Sedikit perkongsian: Noise  adalah bintik-bintik yang kita lihat pada gambar. Semakin tinggi ISO, semakin banyak noise  akan terhasil).

Satu masalah aku ialah, aku selalu terlupa untuk adjust EV  untuk dapatkan  setting  yang tepat bagi menghasilkan gambar yang sempurna.
Sepatutnya adjust EV   dulu sebelum buat keputusan untuk tinggikan ISO.

Kasi hantuk kepala baru tau...



.

Saturday, 1 December 2012

Pisang Susu

Bezakanlah saiz pisang tu dengan 2 batang jari-tak-elok aku.



'Pisang apa ni  Pak cik...?' tanya aku kepada Pak cik jual pisang.
'Pisang Susu' kata dia.

Aku beli sebab tiba-tiba terjakun tengok pisang ni besar benar.

Pak cik tu kata.
Yang ini kecik.
Ada yang lagi besar.

Jenuh la nak nganga mulut.
Yang ini pun aku kerat kecik-kecik masuk mulut...

Rasa dia...
Sedap.
Rasa pisang.

:D




.

Thursday, 29 November 2012

Choi

Ini senapang. Budak MC kata.



Pagi tadi.
Aku pergi beli nasi lemak.
Makcik jual nasi lemak tu tanya aku, 'Kau naik kereta apa..?'.
'Kancil..' aku jawab.
'Tadi ada budak muka macam kamu. Bawa kancil gak. Accident  dekat depan tu...'.

Choi!


.

Monday, 26 November 2012

Rama-rama Di Luar Pagar



Aku kesian tengok blog aku yang satu lagi tu.
Sebetulnya.
Bukan aku tak nak  up date.
Cuma.
Aku dah makin kurang cerita.
Makin kurang bercakap.
Makin diam..


.

Wednesday, 21 November 2012

Itik Comot

Itik orang punya....


Saya tak makan itik.
Kecuali jika ianya dimasak rendang.
Kalau masak lain, tekak saya jadi kembang-kembang.
Sumpah tak boleh nak telan.
Koman betul...



.

Wednesday, 14 November 2012

Pengat Akhir Tahun


Sila jangan sebut pasal piring plastik saya. Saya terguris...




Entah jembalang mana yang merasuk tiba-tiba hari ni rasa nak memengat.
Maka.
Terhasillah: Pengat Ubi Tasek Mengamuk.

Sedih, kan kaler dia...?
Aku memang tak gemor betul melihat pengat warna gini gaya.

Selalunya.
Aku memengat guna gula merah sebab hasilnya memang wallah.
Rasa sedap.
Warna mantop.

Hari ni aku gatal.
Gatal nak guna gula kabung.
Hasilnya: Pengat berwarna sedih dan rasanya macam ada lori gula terbalik belakang rumah.
Padahal aku bubuh sekeping suku je gula kabung tu.
Gula pasir tak bubuh langsung.

Ingat ye kawan-kawam.
Kalau nak memengat, jangan gatal nak bubuh gula kabung ke.. gula melaka ke...
Tetaplah pada gula merah.

Sekianlah sahaja entri mengamuk-pada-diri-sendiri saya.



.

Sunday, 11 November 2012

Selamat Pagi Ahad

Pesen berjuntai. Bunga apakah aku tak tau...


Pagi-pagi ni tekak aku teringin nak makan ubi kayu rebus + sambal ikan bilis + ikan gelama masin + kopi O.
Celah mana nak cari nih...?




.





Thursday, 8 November 2012

Aku Benci Mimpi


 


Aku mimpi.
Mimpi perkara yang tak mungkin terjadi.







Aku benci mimpi!!


.




Friday, 2 November 2012

Adam Dan Hawa

Bunga Kaktus. Nampak macam muncung cencurut.


Aku layan Adam Dan Hawa.
Channel 134.

Cerita adaptasi novel.
Aku syak novel tu sedap.
Tapi siri kat tv tu aku rasa lembab sangat.

Isu berpusing-pusing tapi tak ke mana.
Asiklah Si Ain tu tak puas hati ke Aaron Ajis.

Aaron Ajis tuuuuu...
Kalau tak nak, bagi kat aku je lah senang...


Eh? :p




.

Thursday, 1 November 2012

Daun Pisangkah...?


Jenuh aku ingat-ingatkan balik.
Yang belakang tu daun pisang ke bukan eh...?





Ambik gambar bunga.
Lepas tu penat fikir gambar daun balik belakang.

Apa masalah ko ni Tas..?




.

Wednesday, 31 October 2012

Kaki Buat Cerita Tergantung

Gambar makhluk-tidur-tergantung ni kabur. Aku nak salahkan lens tamron yang tak ada VR tu. Keh keh. Oh! Ya. Makhluk ni dah keras....



Agak-agak aku sambung tak cerita kucing semalam tu...?
Tak.
Aku malas.

Kah kah.

Aku kan memang kaki-buat-cerita-tergantung...?



.

Tuesday, 30 October 2012

Sesal

Gambor tak ada kaitan.


Pagi tadi.
Masa nak pergi sarapan dekat kedai Pak Husin.
Aku terdengar bunyi kucing mengiau.

Aku pandang dalam longkang.
Aku nampak seekor  kucing.
Lebih kurang remaja la aku agak usianya.

Aku miau dekat dia.
Dia miau balik pada aku.
Aku faham.
Dia nak mintak tolong keluarkan dia dari longkang tu.

Longkang tu kering.
Tetapi besar.
Dan dalam.

Kucing tu mungkin buntu tak tau macam mana nak lompat ke atas.
Aku pulak fikir.
Boleh nak tolong.
Cuma.
Aku boleh turun ke dalam longkang tu.
Tapi aku tak dapat ilham macam mana aku nak naik balik.

Dalam kata lain, tak ada tempat untuk aku berpijak untuk aku naik.
Aku boleh berpaut pada batang besi yang ada pada longkang.
Tapi ianya memerlukan  kekuatan tangan untuk menarik badan aku ke atas.

Tak boleh.
Tangan aku tak cukup kuat.
Badan aku berat.

Makanya, aku buat keputusan.
Aku cakap dekat kucing tu. 'Eh! Nanti la eh... Aku nak pi makan jap...'.



.... bersambung....




.

Sunday, 28 October 2012

Serba Tak Kena



Serba Tak Kena I

Tengoklah kuah kacang saya.
Dengan skill-buat-kuah-kacang-setahun-hanya-sekali, memang hebat hasilnya.

Hebat sangat!
*mata ke atas tangan di dada*

Cuba teka.
Apa yang cemerlang sangat tak kena  dengan kuah kacang saya nih...?


Nota: Tengok kuah kacang sahaja ye. Janganlah kutuk sudu plastik dan mangkuk-percuma-beli-sabun-(rasa-rasanyalah)-saya. Saya malu sebenarnya.



Serba Tak Kena  II

Belah-belah lemang.
Zraappppp..... Buluh lemah hiris jari hantu.
Terbelah.
Darah menitik.
Tekap-tekap darah tak mahu berhenti mengalir.
Dah kena bungkus jari.... Heh~



Serba Tak Kena III

Angkat katil.
Terhempap kaki.
Satu jari berdarah.
3 jari bengkak.



Serba Tak Kena IV

Saya demam!








Serba tak kena kan..?




.

Wednesday, 24 October 2012

Friday, 19 October 2012

Cerita Di Sebalik Limau Ais Kosong



Gambar ini aku ambil pada malam merdeka yang lalu.
Di Banda Hilir.
Saja jalan-jalan.
Lepak-lepak kedai mamak.
Tak pergi sambut merdeka pun.

Sedang aku menikmati suasana malam merdeka, aku terperasan sesuatu.
Di jalan raya berdekatan.
Tiba-tiba sebuah kereta memintas sebuah kereta lain.
Pemandu kereta yang memintas menyuruh pemandu kereta yang satu lagi berhenti.

Dan kemudian.
Kedua-dua mereka memakir kereta berhadapan deretan kedai tak jauh dari situ.
Di dalam kereta yang memintas: Ada seorang lelaki Cina dalam lingkungan 30an. Berseorangan.
Di dalam kereta yang dipintas: Ada seorang lelaki Cina yang agak berusia dan seorang perempuan Cina muda.

Ketiga-tiga mereka keluar dari kereta.
Aksi pun bermula.
Mereka bergaduh.
Lelaki Cina muda memaki lelaki cina tua.
Bukan setakat maki, siap dipukul, didebik, diterajang dan dia ditarik ke lorong belakang kedai.
Entah apa yang berlaku seterusnya aku tak tahulah.

Semua yang berada di situ hanya memandang.
Termasuklah aku.

Dan kami mula berspekulasi.
Agaknya: Pompuan tu bla bla... Cina tua tu bla bla bla... Yang menibai tu bla bla...
Atau.
Mungkin juga: Pompuan tu bla bla bla bla bla bla bla bla...




Ah! Hidup ini macam drama, kan...?




.

Thursday, 18 October 2012

Belacak



Belacan  Belacak, kan nama dia..?
Aku takut betul.
Naik tegak-tegak bulu roma tengok...




.

Wednesday, 17 October 2012

Kubur Atas Sawah

Binaan di tengah sawah itu adalah kubur. Ya. Bagi yang ada sawah, mereka akan disemadikan di tengah sawah.



Aku baru tau.
Bahawa.
Setiap pasangan di Vietnam.
Hanya dibenarkan mempunyai 2 orang anak.
Secara umum.

Tetapi.
Ianya juga bergantung kepada apakah pekerjaan kamu.
Bagi pesawah, mereka dibenarkan memiliki 5 orang anak.
Jumlah-dibenarkan paling ramai.
Lain-lain pekerjaan, ada yang 3, ada yang 4.

Entah mereka betul-betul ikut had-anak-dibenarkan ini atau tidak... Aku pun tak pasti...




.

Tuesday, 16 October 2012

Gereja

Tak ingat la gereja ni nama apa....



Kembali ke cerita Vietnam.
Kata  tour guide  kami, bagi yang muslim, kalau tak nak masuk gereja ni, tak payah masuk.
Merayau la ke tempat lain.

Aku kata.
Aku nak masuk.
Bukan aku nak pergi menyembah apa-apa pun.

Saja nak masuk.
Nak tengok.

Tak salah kot, kan...?




.

Monday, 15 October 2012

Jelir



Sabit kucing.
Kalau orang buat gini.
Memang aku buat muka-tak-elok balik..

:p




.

Thursday, 11 October 2012

Teropong



Dia teropong orang.
Aku teropong dia.

Tiba-tiba aku terfikir.
Entah-entah ada orang lain pulak yang teropong aku.

Tak suka...
Tak suka...





.

Wednesday, 10 October 2012

Catatan Pada Tiang



Oleh kerana ada catatan itu.
Aku pandang juga atas kerusi.
Manalah tau kot-kot memang ada air dan jambu.

Kah kah.
Kalau ada pun... Takkan la kita nak makan, ye dak..?




.

Tuesday, 9 October 2012

Orang Dan Makanan

Nampak macam dah bulih jadi pengantin tapi baru tingkatan 5 je pun.



Laki aku kata.
Gambar makanan yang aku ambil adalah lebih cantik berbanding gambar orang.

Aku syak.
Mungkin bila nampak makanan, semangat mari lebih sikit.
Tu yang gambar nampak lebih berjiwa.

Dasar kuat makan!


.

Wednesday, 3 October 2012

Perasaan

Gambor tak ada kaitan dengan cerita.


Hari ni pergi klinik.
Masa timbang berat.
Berat aku turun 1 kg.
Pada hal.
Hari ni aku rasa macam gemuk sangat.

Ada hari.
Aku rasa macam aku kurus.
Tapi bila timbang.
Haram tak turun pun berat.

Kah kah.
Aku benci betul bila dimainkan oleh perasaan sendiri bab-bab berat badan nih....



.

Tuesday, 2 October 2012

Lagi Dan Lagi



Saya demam lagi.










Kenapa asyik nak demam je nih?
Tak faham sungguh...

Heh~


.

Sunday, 30 September 2012

Gadis Tingkap




Aku.
Asal rasa-rasa perlukan model.
Memang dia ni lah yang jadi mangsa.

He he.




Lokasi: Gunung Lang, Ipoh.

.

Friday, 28 September 2012

Teratai

Gelap eh..? Aku mengadap matahari. Punyalah seksa nak snap supaya gambar tak overexpose dan berbayang...


Tasik tempat aku menembak teratai ni terletak di perkampungan Orang Asli.
Oleh kerana laki aku sayangkan bini.
Dia sanggup pi teman.

He he.


.

Thursday, 27 September 2012

Potrait Raya #2

Dek Ja. Mulut berlemuih makan Mi Rebus.

Ain. Dia ni pulak mulut berlemuih makan Spagetti.



Cerita Ain:

'Mak Long nak tau... Cekgu Tadika yang gemuk tu... Dalam beg dia bukannya ada buku. Ada kumbang...!!!!'.

Kih kih.
Terhibur betul aku dengan cerita-cerita dia nih...



.

Tuesday, 25 September 2012

Makan-makan di Vietnam

Sejujurnya. Sampai ke sudah aku tak tau benda ni apa. Kadang-kadang aku rasa macam ayam. Kadang-kadang aku rasa macam ikan.

Mula-mula aku ingat pepahat. Rupa-rupanya sejenis sayur. Rasa nak gaya cendawan batang kecik-kecik tu.

Aku tengok macam seaweed. Terus aku tak makan.

Yang aku tak tahan. Semua kedai makanan halal yang kami singgah sediakan air sejuk. Aku ni dah la tekak air panas. Tak panas, suam pun tak pe la....



Sebetulnya ada banyak lagi gambar makanan yang aku nak ambik.
Cuma aku takut orang lain yang tak boleh terima dengan perangai aku yang asyiklah nak ambik gambar makanan.
Maka.
Aku ambillah mana yang sempat.
Makanan yang ada depan mata je.

Aku bukannya pergi 2, 3 orang.
Tapi 30 orang.
Mahu jugak kena hentak asal makan nak ambik gambar, kan...?

Kesimpulan yang aku bagi untuk makanan di Vietnam: Tak sedap.
Kah kah.

Sebab?
Semua benda depa bubuh gula.
Semua benda nak manis.
Asam Pedas manis.
Yang aku tak tau ikan-ke-ayam tu pun manis.
Sayur manis (sesetengahnya ok)
Hatta telur dadar pun manis.

Sungguhlah aku tak boleh terima telur dadar manis... Heh~



.