Monday, 30 January 2012

Keladi Bunting

Pergh.. Rasa lapang no dada bila dah dapat menembak Keladi Bunting ni.
Kalau tidak.
Asal lalu kat tempat tu.
Kemahen mengada jiwa nak bergelora tak tentu hala.

Cuma yang tak syoknya.
Menembak belah petang ni.
Aku nak kena bertarung dengan cahaya matahari.

Nak pusing lombong balik sana supaya aku membelakangkan matahari, dah jauh no pulak nak kena pusingnya.
Dah la kawasan tu hutan.
Takut aku.


Dedikasi Foto: Untuk Kamu Putubambu. Beb... Keladi Bunting ganti Kiambang aci tak..? :D








And this is for you Dino.



Misi seterusnya nak cari Bunga Harum Sundal Malam.
GadisBunga ni saja nak kena siku ni bagi assignment susah-susah nih...
Celah mana aku nak cari nih...
Ke nak kena bela pontianak sekor..?



.

31 comments:

qinairaulfa. said...

belakang rumah aku ada bunga harum sundal malam tu. meh la. keh3 ;D

tasekM said...

qi,
rumah ko kat mana beb..?
kot agak2 10 minit dr rumah aku... aku datang.

hehe.




.

sepa said...

ko dapat petik tak bunga keladi bunting nih.?!

kejap. nak tanya. (sebelum Dino tanya...!!!)...

keladi bunting nih boleh makan tak?!

Aku said...

Hah.. aku baru nak tanya.

boleh dibuat sayur tak ni?

Aku said...

Oh ya....

Terima kasih atas dedikasi itu.

Dapat gambor siput sedut?

sepa said...

siput sedut byk kat hutan nipah. tak silap aku la.

apa2 hal, gud luck tasekM...!

oya. kalau dah jumpa siput sedut, ko try la pulak ambik gambor ambal. (bamboo worm kata omputeh.) :)

CiKPuaNLawA said...

lama saya tak singgah...selamat pagi cik tasekM...
bunga tu sangat cantek....
saya suka...

tasekM said...

sepa,
boleh sgt kalau nk petik.
banyak tepi lombong.
cuma aku je tak petik sbb tak tau nk buat apa dgn bunga tu.

ntah la beb.
tak tau la boleh mkn ke tak.
tak teringin pulak aku nk mkn bunga..

hehe.






aku,
tak pernah pulak aku dengar org mkn bunga keladi bunting tu..







aku lagi,
sama2...

siput sedut..?
ooo... ko nk siput sedut eh...?
aku ingat siput babi.



.

tasekM said...

sepa,
bamboo worm...?
alaaaa.... aku dengar nama pun tegak bulu tengku dah nih...






cikpuanlawa,
tq.
lambatnya awak tidur.. :)


.

CAHAYA MATA said...

alohhhh..
sejuknya mata memandang..
kalau boleh dipinang-pinang jd menantu...

(ehh...!!)



*kak tasek..sempena AJL semalam, tembak laa gambar Awan Nano satuuuuu.... :)

tasekM said...

sepa,
bulu tengku..?
kahkahkah.

marah la tengku2 sedonia..
bulu tengkuk!

heh.






cahaya,
aku ada gambar awan.
cuma.
gambar2 awan tu biasa2 sahaja.
blom dapat gambar awan yg menarik.

nnti la aku cuba snap eh...

:)


.

gadisBunga said...

keladi bunting dgn kucing bunting sama tak kak? ekekekek!!!

*

kak tas, ada nursery yang jual bunga sundal malam tu. ada yang siap dah berbunga pun. heheheh~

mmm harum......

Water Lily said...

Orang kampung aku panggil pokok kemelin. Bolem buat ulam.

Hang tau dak pokok paku rawan? Buat ulam jugak. Bunga dia kucing kecik2.

Aku tak makan benda2 gini lama dah. Sedap tapi sakit tak padan dengan makan.

tasekM said...

GB,
kalau bunga kat nursery tu.. aku amik gambor je, tak beli agak2 tokey dia perambat tak aku...?






kak lily,
boleh buat ulam kak...?
huish... nk kena try gak nih..


.

gadisBunga said...

tetibe terminat bab nak ulamkan pokok tu. betul ke boleh buat ulam? nak buat cemana? rebus dulu ke cemana?

tasekM said...

GB,
err... kalau ulam bukan makan gitu saja ke..?
nnti kita menuntut dgn kak lily eh...

kak lily... sila beri tunjuk ajar ye...

:)



.

Aku said...

hah...

boleh dimakan.

Sepa!
Jom kita bukak ladang keladi bunting... senang nak membiak pokok ni.

Bunganya kita boleh dijadikan bunga kering... atau dicelup dalam tempung tempura, digoreng macam cendawan goreng buat snek..

kaya.. kaya..!

tasekM said...

aku,
aku syak dgn batang2 keladi boleh makan la.
buat bening.

hehe.


.

sepa said...

dino,

ini keladi bunting, mana boleh nak dikomersilkan.

dulu2 aku ambik paper biologi-environment, prof kata : keladi bunting harus dinyah dr kolam. sebab dia boleh kering-kontangkan kolam...

:)

sepa said...

dino,

kita tebang kayu balak jeh.

jadi tokeh kayu balak...!

:)

tasekM said...

sepa,
alaaaaa... tak mo nyahkan.
aku suka.
lawa!

korang ni pikir nak kaya je kan..?



.

sepa said...

ok.

kita tak perlu nyah semua. tggl beberapa.

sungguh. aku pernah tgk kolam kerin-kontang dek terlalu meriah ngan keladi bunting.

tasekM said...

sepa,
sampai kering kontang...?
ishhhhh... hebat no tu...



.

Aku said...

Sepa,
tu sebabnya kita tukarkan kepayahan kepada keuntugan... just like 'I Love Garbage'.

Dah tau keladi bunting tu cepat membiak, maknanya kitaran menuai tu cepat. malahan senang nak dibenihkan semula...

Dah tau keladi bunting tu musuh kepada kolam-kolam, kita ambik kontrak 'memusnahkan'keladi bunting tu dan dia org kena bayar (sedangkan kita ambik keladi bunting tu dan kita jadikan sayur-sejuk-beku dan di jual), perghh.. dahlah modal tak keluar, kos operasi nak ambik keladi bunting pun dia org bayarkan.

Dah tau keladi bunting tu boleh kringkan kolam, kita tawarkan khidmat pengeringan kolam-kolam ikan dan kawasan banjir secara biologi dan carbon footprint yang rendah... kalau buat secara percuma pun bagus untuk penjenamaan dan dibuat atas nama Corporate Social Responsibility (CSR)...

kaya.... kayaa.. kayaaa...

tasekM said...

aku,
macam2 ilham ada dlm kepala ko ni eh..?
ko ni org ke alien sebenornya..?

:p




.

Aku said...

Shhhh.. jangan cakap kuat2.. nanti CIA dan KGB cari aku...

tasekM said...

aku,
alien mkn keladi bunting tak..?

kah kah.


.

PUTUBAMBU said...

cantik..cantik..!
kita suka...!

tq tas!

tasekM said...

putu,
sama2 beb..

:)


.

My Momentlicious said...

salam,

saya org baru. My office have tht kind of flowers. pagi2 lalu memang harummmmm..........

tasekM said...

momentlicious,
salam.

thanx singgah sini beb...

wangi eh...?
pesal aku tak bau apa?
dasar hidung tersumbat gamaknya nih..

:)



.