Wednesday, 22 February 2012

Bukan Melati




Ini bukan bunga cengkih Melati, kan...?
Habis tu bunga apa eh...?







.

14 comments:

Aku said...

bunga cempaka?







err...

boleh buat sayur?

Siti said...

buai laju-laju sampai pokok sena,
apa dalam baju sekuntum bunga cina.

yakin je kan. entah betul entah tidak.

Telor Power said...

owh ini bunga melur....

sepa said...

jasmine...

AZANI said...

bunga tanjung

tasekM said...

aku,
bukan cempaka.

buat masak lemak sedap.
(dah nk buat sayur sgt, kan...? :p)






sit,
bukan la sit.
bungan cina lain sikit rupanya.






telor,
melur ori kelopak dia lain sikit, kan..?
aku rasa yg ini mungkin star jasmine.






sepa,
barangkali ye kot.
star jasmine.






azani,
tak hagak2 kan ko sebut bunga tanjung tu...?

haha.


.

Telor Power said...

star jasmine eh.... baru ku tahu. betul la melor kelopak dia mcm kembang2 lebor sikit

gadisBunga said...

Ni nama dia Ervatamia divaricata.

yg ni bau dia alang2 lembut je kan? ke takde bau eh?

tasekM said...

telor,
nama yg gadisbunga bagi tu betulnya...

:)






GB,
thanx wiki bunga.

:)


.

J@J@ / Bini The Rock said...

bunga ni xde bau kan? pokok dia renek je??

betol?

mamat yang TakCukupMetal said...

melur wanginya keluar waktu malam...

*cer ko ambik gambar bebunga nih.
1. bunga kasturi.
2. bunga melur.
3. bunga kenanga.
4. bunga cempaka.
5. bunga tanjung.
(semuanya wangi2... aku suka wanginya kenanga dan tanjung...).

hehehe.... :)

tasekM said...

jaja,
aku tak ingat la ada bau ke tak.

boleh tahan renek gak la pokoknya.
tapi.
apa kes pokok tu lagi tinggi dari aku..?

ke aku yg rendang.

aku tak nk ngaku ok!
haha.







sepa,
u mak ai.
ko ni mmg saja suka mendera eh...

tapi kenanga ada dalam simpanan aku.
nnti aku post khas utk ko eh..

:)


dan.
lagi satu.
kasturi adalah bukan bunga ye bang.
ia adalah sejenis ketuat.
yg tumbuh pada kijang.
berbau sgt wangi.
dan ketuat tu akan luruh.
org ambil buat buat minyak wangi.

aku pun baru tau daripada org yg jual minyak wangi kasturi nih..

tapi.
tak tau la pulak kot2 mmg ada bunga kasturi..


.

sepa said...

bunga kasturi besar pokoknya. sebesar pokok saga.

kasturi dari 'musk' tak disebut bunga... :)

tasekM said...

sepa,
ooo... gitu eh..

tq.
tq.

:)



.