Friday, 3 February 2012

Simpan Lama-lama Dalam Peti Ais




Sampai bercambah.
Bukan sikit-sikit punya cambah.
Dah macam tanduk.

Aku ingat nak jadi petani kentang-peti-ais la...



.

19 comments:

Aku said...

aku syak ko boleh sayurkan pucuk muda tu macam taugeh... pucuk muda sedap.

gadisBunga said...

berakar bontot kentang!

sudipVSsenduk said...

teknik baru tanam kentang tanpa tanah ditemui!!

Syabas inspektor sahab, syabas!

Aku said...

oh ya, lagi satu.
pucuk muda penuh dengan stem cell dan hormon, bagus untuk kecantikan.

Siti said...

sebenarnya kan kentang ni waktu dia tgh keluar pucuk gitu, boleh bawak keracunan kalo dimakan. sbb ia mengeluarkan racun secara semulajadi. ini aku diberitahu masa kursus penyajian makanan dulu. terutama waktu tunas tu nak keluar. kalo ko perasan tpt tunas nak keluar tu warnanya hijau. sila buang atau jangan beli kalo nampak tanda2 tersebut pd kentang.

Siti said...

err..maksudku buang tu potong bahagian hijau dan bahagian yg lain ko boleh masak mcm biasa. bukan buang terus masuk tong sampah. tp kalo kat kedai tak payahlah beli sbb ini tandanya kentang ni kentang lama.

tasekM said...

aku,
amboi! nak pucuk muda sajaaaaaaaa....
biasaaaaaaaa diaaaaaaaa....

:p






GB,
punya la lama dok dalam peti ais tu...
teruk!






sudip,
lepas ni jadi tokeh kentang la aku.
haha.






aku,
nak cantik tu memang la.
kot cirit kang cemana....?

haha.






sit,
gitu ke sit..?
terima kasih kerana bg aku maklumat tu.

aku mmg perasan.
bila belah kentang kdg2 ada bhgn yg kaler hijau2 gitu...


.

ADILOT!! said...

kahkahkah.skali di amati gmbo ni kn.mcm burung terkangkang kaki la pulak.

:P

Aku said...

Ooo... tak buleh makanlah pucuk muda tu ek?

CAHAYA MATA said...
This comment has been removed by the author.
PUTUBAMBU said...

kalau tanam dlm pasu..
lagi ler bercambah byk kan..?

jadi jutawan potato spring ngan wedges le pulak tas... hehehe

CAHAYA MATA said...

bangga Menteri Pertanian dan Asas Tani tengok gambar ni....

UPM pun dah mula semester baru khas utk jurusan petani-peti-ais nih...


:)

tasekM said...

dila,
kejap.
aku plak nk mengamati.

:p






aku,
tak bulih...
pi la mkn pucuk lain.
lupakan pucuk kentang.

hehe.






putu,
pasu nk kena bubuh dlm peti ais juga kot..?

:p






cahaya,
mmg ada jurusan petani-peti-ais eh..?


.

sepa said...

Fuyoooo...!!!

ko dah tak da pilihan. ko kena bawak potato nih ke tanah, dan tanam.

hehehe...

tasekM said...

sepa,
tanah dalam pasu bulih ke hah...?
macam tak boleh membesar bagai juara je..




.

ckLah @xiiinam said...

Subur peti ais Tasek...

tasekM said...

cklah,
ada baja gamaknya..

:p



.

Faaein Talip Roy said...

hahaha..

semoga berjaya!

petani moden2 sangat dah tu nanti..

hahaha.. XD

tasekM said...

faaein,
tak sabor nk kaya dah nih.

keh keh.



.