Friday, 10 February 2012

Tenggek Burung


Sejak duduk Melaka dah pandai makan benda ni.
Pucuk Tenggek Burung namanya.

Rasanya....
Ada sikit-sikit nak gaya rasa Tepung Talam Durian.
Rasa daun la.
Pahit-pahit.
Tak sedap.

Jangan mengada tanya burung apa yang bertenggek kat pucuk tu.
Sumpah aku tak tau.



.

21 comments:

kucingorengemok said...

heran la, macam mana orang kenal ek? aku tengok macam daun je... maksudnya macam daun secara umum, takde special feature seperti spoiler terjungkit dan sport rim

tasekM said...

kog,
spoiler terjungkit?
kakaka...

tak agak2 punya feature..

kan...?
aku kot org kata pucuk putat pun aku percaya.

kejap nk gugel pucuk putat jap mana rupanya..



.

Mieza said...

Salam Tas,

Ohhh ituke namanya...alhamdullilah tahu makan aje ulam cicah budu!

Tapi tak adalah nak cari kat sini...

Daun tu yang tak ada, budu - seentero dunia sampai (anchovies sos):)

Yunus Badawi said...

Saya tak suka makan ulam2. Jadi tak kisahlah kalau burung nak bertenggek ke tidak kat pucuk ni .... ngeeeee

hanie said...

ai suka kak pucuk ni.. buat ulam..
lemak2 pahit rasa dia..hahhaha

sepa said...

aku pernah makan daun nih.
masak lemak sedap. :)

Aku said...

Nama dia ucuk tenggek burung sebab malam-malam burung ciak suka bertenggek. bila bertenggek, dia suka berak-berak... terpalitlah ke dahan dan daun, terutamanya pucuk muda.

kalaulah burung tu kena cirit birit, lagilah banyak najisnya melekat di pucuk muda....

Seorang Blogger said...

feveret aku ms kt jb dulu ni.. skrg haram x dapat.. burung takmo bertenggek kat kelate heeeee
;-)

tasekM said...

mieza,
dekat NZ makan ulam apa je beb...?
sumpah aku nk tau.

:)






yb,
ko suka apa je bang...?






hanie,
kenapa aku rasa moskel je dgn gelak ko tu beb...?
bangsa gelak bertanduk.

:P









sepa,
masak lemak...?
betul eh...?
aku mkn gitu je..

:)


.

tasekM said...

aku,
jahat la ko nih...
dah la aku makan pucuk ni basuh 'layang2' je...
nak kena rendam air garam la lepas nih...






blogger,
cer cari tenggek ayam pulak.
barangkali ada.

hehe.


.

Aku said...

ko memainlah... sekarnag ni kat Teluk Intan sampai Chenderong Balai masuk TV3 pasal virus retrovirus...

bawaan burung atau lalat...

tasekM said...

aku,
ye ke...?

aku virus2 tak tau cerita.
pasal hantu depan menara condong tu aku tau la.

hehe.

ye la..
ye la...

aku basuh la elok2 ulam2 tu..



.

sudipVSsenduk said...

Colek dgn sambal belacan + ikan bilis sedap ni...

my360finder said...

biasanya
burung suka suka tenggek
lepas tu suka suka buang kat situ jugak
memang sah...bukan syak lagi ni

Telor Power said...

Salam pekenalan

ulam feveret tu....colek ngan tempoyak pun ok gak

gadisBunga said...

ulam ni bagus utk org perempuan nih!

tasekM said...

sudip,
mmg sedap benor tu beb...






my,
kakkkkkkkk... ni yg aku seram2 nak makan ni kak...






telor,
salam kenal...

betul2.
ada lak ikan kembong goreng dgn kicap.
nasi panas2.
perghhh...






GB,
ye ke beb..?
aku main makan je.
khasiatnya tak pernah ambik tau pun..



.

miranadia said...

1st time taw ada pokok nama cmni...ataupon ada nama lain kot

tasekM said...

mira,
mungkin juga ada nama lain..

:)




.

CAHAYA MATA said...

kat kebun ayah banyak...bila balik kampung, confirm suruh ayah petik banyak2...fresh dari ladang gitu..rangup...!! hehehe...

tapi kak..memang kena basuh bersih2..rendam dgn air garam kejap..bukan apa, zaman skrng burung pun makan KFC..

ehhh..bukan KFC I-City laaa..


;-p

tasekM said...

cahaya,
org mkn pucuk je eh..?
buah dia bulih makan tak..?
ke pesen tak berbuah..?



.