Tuesday, 4 September 2012

Cerita Makan

Lokan Masak Sambal. RM 9.00.

Sotong Goreng Tepung. RM 19.00.

Siakap Bakor sahaja. RM 21.00.

Dia punya Jeli Kelapa Pandan bapak punya sedap.
Rasanya ada ambik gambar hari tu.
Bulih pulak hilang.
Heh~

Makan 3 orang.
Air + Nasi 2 pinggan + Jeli Kelapa Pandan + lauk-lauk kat atas tu + Sambal Kicap Terangkat = RM57.00.

Lokasi: Gerai No. 1 Perkampungan Ikan Bakar Pernu.
Gerai nombor lain tak berapa sesuai dengan tekak kita orang...




.

13 comments:

Dr Singa said...

tak jumpa YB kali ni?
:)

pB said...

YB dah balik dari Sabah ker, Dr Singa??


Tas ...
engko sungguh kejam.

tasekM said...

drsinga,
haha.

ko pun tau aku jumpa YB kat situ eh...?




.

tasekM said...

pb,
bukan ko lepas lunch ke...?

hehehe...




.

Nizam.Ariff said...

menung tunggu arahan untuk makan... budak tembam belakang tu?

tasekM said...

nizam,
dia tak berahi sgt nak makan pun sbb budak tu tekaknya ke arah roti.
kalau nasi... kalau ada mood baru makan.

heh~




.

Dr Singa said...

aku kan kawan lama kau....
aku ingat lagi cerita tu!

tasekM said...

drsinga,
aku ingat tak de org ingat cerita tu...

:D



.

PUTUBAMBU said...

umang aii!

CiKPuaNLawA said...

mengancam nyee... tetibe terliur..

sepa said...

aku nak criter pengalaman makan lokan :

suatu masa dulu, belum la lama nar, dalam tahun2005 kot. aku sangat suka makan 'kepah' sambal. cengkerangnya depa dah bukak, cuma isinya sahaja. 'kepah' sambal nih adalah menu di satu rumah makan kat Kalbar (Kalimantan Barat, itu jam aku bertugas di sinun.). oya, kat Kalbar, depa tak sebut restoren atau cafe, depa sebut rumah makan. (sama macam hospital, depa sebut rumah sakit).
Rumah makan nih, tak silap aku kat Anjungan ke atau kat Siantan ke atau kat Sungai Pinyu, yang pasti sebelum sampai ke Pontianak kalau dari arah Mandor. Menu wajib di RM nih ialah bengkang (kat Swak lebih kurang Pulut Panggang ler.), cuma bentuknya tigasegi dalam tigadimensi sebesar penumbuk Dino kot, dipanggang menggunakan tempurung kelapa, dan sedap ar. Asalkan ko duduk jeh diaorang terus hidang bengkang nih sepinggan penuh, kita makan jeh seberapa banyak yang kita nak, dia kira bungkus yang kita bukak. (nak menipu bulih, tapi tak perlu la yer.)
ok. 'kepah' sambal adalah jugak menjadi menu wajib yang aku order. maklumla, anak nelayan, suka eh makan kepah. nak dijadikan cerita. satu hari entah cam ner aku ke WC (depa tak sebut tandas.! WC maksudnya Water Closet.). Dalam perjalanan ke WC aku ternampak longgokan cengkerang lokan. balik dari WC, aku tanya pelayan, cengkerang yang berlonggok tuh cengkerang apa.?! Dia jawab itula, 'kepah'. ko nak tau, itu jam aku baru habis makan 'kepah' sambal tuh, dan naik loya bila 'kepah' adalah juga lokan. sebab, lokan nih hidup dalam paya dan makan segala benda dalam dasar paya. (aku tau sebab pernah carik lokan, untuk buat kapur yang orang guna untuk calit di sirih.) kerana pengalaman carik lokan, dan kenal habitat lokan le aku tak sanggup nak telan lokan...!

hehehehe...

*disturbing tak komen aku. :D

tasekM said...

putu,
yum yum...







CPL,
mmg sedap... :)







sepaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,
dah la lokan tu lembik2.
tidaaaaakkkkkk....!!



.

Faaein Talip Roy said...

perghh.. lapau ni..