Sunday, 11 November 2012

Selamat Pagi Ahad

Pesen berjuntai. Bunga apakah aku tak tau...


Pagi-pagi ni tekak aku teringin nak makan ubi kayu rebus + sambal ikan bilis + ikan gelama masin + kopi O.
Celah mana nak cari nih...?




.





20 comments:

Nizam.Ariff said...

1. ko ngidam ke?

2. cari ubi celah rimbun lalang

tasekM said...

nizam,
1. tak de maknanyaaaaaaaaaa.... ko jgn sebut2 ngidam. aku sentap. kah2.

2. lalang pun tak mandang kat rumah aku ni. errr... ubi apa celah rimbun lalang tu...?



.

Nizam.Ariff said...

ubi apa?
Ahh!!!.. faham2 je la pagi-pagi Ahad ni weh.... berkebun baru tahu ubi apa...

tasekM said...

nizam,
kah2.
aku cuba nak hadam.
macam dah faham je...

ko ni baru lepas bercucuk-tanam-kah?

:p



.

sepa said...

dalam setangkai bunga itu, ada satu yang layu... malangnya, akupun tak tahu, nama bunga itu.!

cer ko tanya dak Dino, ikan gelama masih pulak.?!

hehhehe

Telor Power said...

kawasan luarbandar ada jual....di manjung pun ada

tasekM said...

sepa,
dino tu kot aku tanya nama bunga tu tobat dia tak tau tapi kalau tanya pasal ikan gelama masin aku pasti dia tau.






telor,
kat sini pun banyak.
yang belum rebus la tapi.
aku nk yg dh rebus.
aku malas nak buat.

kah2.


.

Lady Windsor said...

Tas,
klasiknya menu ko, sama cam akak. Tekak ni nak je bantai pisang rebus, ubi kayu rebus, pulut dan ikan masin, dok depan rumah, tengok orang lalu lalang, kira berapa ramai uncle handsome jogging depan rumah bla bla bla...haaa kan dah cakap..akak berangan!

Siti said...

Duk kat kg ni tiap2 pg ayah aku yg beli sarapan. Malas aku nak masak. Tp bila kak LW sebut pasal pisang rebus tu, ingat nak sarap dpn pisang rebuslah esok. Kat belakang umah ada pisang embun ngan pisang putar yg sedang2 masaknya. Pisang putar tu kalo dibuat cekodok mmg terbaik.

tasekM said...

LW,
tu nama dia tekak org tua... hehe.






siti,
pisang putar tu pisang mende ti...?



.

tasekM said...

LW,
tu nama dia tekak org tua... hehe.






siti,
pisang putar tu pisang mende ti...?



.

Siti said...

Dah agak dah org negeri lain tak kenal. Org trengganu kelantan je ade tanam pisang ni. Pisang ni kalo mkn mentah2 nanti sakit perut memulas2. Sbb tu dipanggil psg putar. Hehe..

tasekM said...

siti,
sama dgn pisang kapas eh ti..?
ke bukan..?



.

gadisBunga™ said...

dalam dok diet ni byk jugak saya makan sekarang kak. heheheh~

bunga ni nama dia Quisqualis indica. atau orang melayu panggil akar dani. :D

tasekM said...

GB,
aku dah tak diet dah.
makannnnn je.
apa nk jadi ntah.

haha.


akar dani?
oo.. tq beb.

.

Lady Windsor said...

Tas,
Kalu ko lalu bangsar, ada satu restoran nama Chawan, kat situ ada jual ubi kayu rebus, pisang rebus segala bagai..meh la lepak situ. Roger akak..


Siti,
Pisang putar eh? Akak pun tak kenai pisang apa? Pisang yg banyak biji tu ke? Ko tau tak pisang galo? Arwah mak akak buat acar dgn pisang tu..

Siti said...

Tas, pisang kapas ni utk wat pisang goreng kan? Tak pasti pulak la s/ada sama ke dak. Pisang ni cpt lembik. Sesuai utk buat cekodok ngan kek.

Siti said...

Kak LW, pisang putar ni takde bj. Teksturnya lembut je.
Pisang galo? Kenal. Kat trengganu panggil pisang galer. Saya tak pernah mkn tp mak selalu la masak dulu. Buat asam pedas ngan acar. Sedap kot.

Lady Windsor said...

Siti,
owhh ya buat acar pedas..ohhh rindunya acar pedas tu..arwah mak akak bubuh tauge sket dan timun kan..makk kalau ada , mesti dia akan buat sentiasa..Siti tau ka macam mana nak buat acar pedas tu? nak minta resipi boleh? miss betul lauk tu..:(

Siti said...

Kak LW, nanti saya tanya mak respinya. Mmg kegemaran mak saya tu.