Monday, 3 December 2012

Sedikit Perkongsian Teknikal

Tak  sharp. Tak lulus piawaian.



Aku baca di mana entah.
Katanya.
Jika gunakan lensa panjang, shutter speed  harus laju demi mengelakkan gambar bergegar.
Dalam keadaan kurang cahaya, ianya adalah sesuatu yang menyiksakan.
Tambah-tambah kalau jenis tangan macam aku ni.
Asyiklah nak bergoyang.
Bukan sengaja.
Ter-bergoyang.

Apabila aperture  sudah sehabis besar dan gambar masih underexposed,  tinggikan ISO adalah antara solusinya.
ISO tinggi akan menghasilkan gambar yang ber-noise tinggilah pulak.

(Sedikit perkongsian: Noise  adalah bintik-bintik yang kita lihat pada gambar. Semakin tinggi ISO, semakin banyak noise  akan terhasil).

Satu masalah aku ialah, aku selalu terlupa untuk adjust EV  untuk dapatkan  setting  yang tepat bagi menghasilkan gambar yang sempurna.
Sepatutnya adjust EV   dulu sebelum buat keputusan untuk tinggikan ISO.

Kasi hantuk kepala baru tau...



.

18 comments:

Dr Singa said...

tenkiuuu cikgu


Dak Nizam pun ada rama-rama..

CiKPuaNLawA said...

ahhaaa...

ilmu baru... mekaseh...

hantuk kat bantal ja sudah tau kepala tu...

Nizam.Ariff said...

aku tak ada lense panjang...
jadi aku terpaksa panjangkan tengkuk untuk dapat close-up... huhuhu

dah la tripod pun tak de..kamera shutter rosak...

tak sepatutnya aku berhobi dalam fotografi lagi ni..

eLL said...

alamak, bukan bidang saya. tapi untuk masa akan datang, mana tahu.

tasekM said...

drsinga,
awak lagi sifuuuu...
ilmu kita sikit je.
ye la.
org lain belajar pi kelas.
aku belajar sendiri.

kah2.







CPL,
kot lupa lagi kasi bunuh diri je la... kah2.







nizam,
ko mmg tegar.
kagum betul aku.







ell,
mana la tau esok2 nk berfotografi.
sila simpan nota.

:D


.

sepa said...

lama-lama tengkuk Dino, bulih jadi panjang jugak... hehehe.

*eh. cantik rama-rama itu. :)

j.u.l.i.e said...

dah lama x singgah blog ni...internet lembab!

nti nk berguru psl kamera la...

Nizam.Ariff said...

Nota buat Sepa,

Ooo... Tazs punya rama-rama ko puji-puji cantikkk... rama-rama aku ko tak cakap cantik pun... memang dasar jantan!

eh??...

sepa said...

Nota buat Dino,

ala bucuk, ala intan, ala payung...!!! meh nak timang, meh...!

rama-rama ko pun cantik jugak. rama-rama dak Tazs pun cantik jugak...!!!


:)

tasekM said...

sepa,
aku syak tengkuk dia mmg pesen panjang la...

:D







julie,
kita tak pandai sgt tapi...
baby sihat, wak...?








nizam,
kah2.

ko ni kannnnn....
tak boleh la sepa tu lebihkan aku sikit.
nak jeles manjang.







sepa,
Dino tu mengada kuat.
ko jgn nk bucuk2kan dia sgt...

:p



.

amn said...

aku cuma ada kanta sesentuh

lawa dan cantik.......



foto rerama tu....



tasekM said...

amn,
tapi tak berapa sharp eh...?


.

Wak Gelas™ said...

wak pon sukak tengok foto rerama nii.. IHikss

tasekM said...

wak,
tq.


.

Daddy Ziyyad said...

saya dah berkurun kurun set kan ISO tu kat 100 aja...agak agak low light,mmg saya pacak tripod. Cikgu saya kata, nak jadi fotographer hebat, kena rajin usung tripod..haha

tasekM said...

drdz,
ada kala aku mmg malas usung tripod.
tak ada ciri2 fotographer langsung..



.

gadisBunga™ said...

tengkiu ticer! nak prektis gak ah!

sebab selalunye gigih tembak pakai noise rendah. taknak noise bagai kononnye. last2 gambo kelaut. satu pun takleh publish kat blog. huuu

tasekM said...

GB,
kalau tak... apa guna iso tinggi tu kan...? hehe.


.