Thursday, 3 January 2013

Saya Rindukan Bulan.... #1

Gambor tak ada kaitan.


Satu malam, D tanya aku, 'Tak nak ambik gambar bulan...? Bulan cantik...'.

Selalunya. Aku ambil gambar bulan di depan rumah. Tak guna tripod pun. Sebab malas nak pasang. Bulih..? Kah kah. Aku mendongak saja mengadap langit. Sampai sakit-sakit tengkuk. Lenguh-lenguh tangan. Kadang-kadang berdiri. Kadang-kadang aku duduk.

Sebetulnya. Aku teringin sangat nak ambil gambar bulan. Tetapi.  Aku takut. Bukan main-main punya takut. Aku. Kalau aku kata aku takut. Memang aku takut...

Takut apa..?
Ceritanya begini.


Cerita I

Beberapa bulan lepas. Di kala aku demam-baik, demam-baik yang agak panjang dulu. Ada satu malam. Aku rasa tak boleh tidur dalam bilik. Sebab aku rasa sejuk sangat. Aku demam masa tu. Aku buat keputusan untuk tidur atas sofa di luar. Sorang-sorang. Luar tu maksudnya ruang tamulah. Jangan pulak kau bayangkan di luar rumah tempat aku parking kereta.

Pagi tu aku sedar-sedar, budak MC dah bangun. Dia duduk atas kerusi. Tak berapa jauh dari aku. Entah pukul berapa aku pun tak pasti. Aku pandang dia. Dia diam sahaja. Kemudian. Aku suruh dia pergi mandi untuk ke sekolah.

Petang tu baru dia buka cerita. Sebenarnya. Pagi itu. Masa dia duduk di kerusi. Dia nampak ada makhluk bongkok-berambut-panjang duduk di hujung kaki aku. Duduk diam dan hanya tunduk tanpa memaling muka ke arah MC.

Aku tanya MC, kenapa tak kejut aku? Saja... Jawab dia bersahaja.


Nanti aku sambung... Aku janji.


.

25 comments:

Dr Singa said...

meremeng bulu rom aku beb!!

chop.. kalau dak MC beritau.. apakah yang akan anda buat...

chopp..
lawo sarang lelabah!!

kucingorengemok said...

takyah la menabur janji, takde sapa nak percayanya de ;p

tasekM said...

drsinga,
sbb makhluk tu la aku takut nk menembak bulan.
geram pulak aku rasanya...

tq.
tq.






KOG,
janji2 aku di blog sini tak sama dgn janji2 di blog sana.

kah2.


.

sudipVSsenduk said...

semua bulu yg ada menjadi tegak

Daddy Ziyyad said...

Janji DiCapati tau!!!!

haha..

So, apa kaitan dgn bulan?
Makhluk tu transformed jadi warewolf ka lepas tgk bulan?

Nizam.Ariff said...

aku dah syak awal-awal lagi...
ko demam-baik demam-baik...
ada 'benda' berdamping dgn ko tu...
tak payahlah sebut kat luar
aku syak benda tu memang dah ada dalam rumah ko tu...



(ko tak rasa nak tido kat parking kereta ke...?)

hanie said...

janji sambung nih.. mau makan berbulan2 jugak nih.. hahahahaha






kak.. "jiran" rumah atas ai kan.. masa sumer org cuti..kemain sibuk dia kemas rumah tgh2 malam. ai is tensen.

tasekM said...

sudip,
tu br 1 cerita.
ada lg 2, 3 cerita.. :)







drdz,
kaitannya.
aku jd takut.
bila takut.
maka.
tak dapat menembak bulan.

hehe.







nizam,
dia tak damping aku je tapi.
nnti aku sambung cerita.







hanie,
ada main2 guli tak...?
aku ada sedikit fobia bunyi guli jatuh lantai.

heh~


.

kucingorengemok said...

tas, ko carik tempat nak tidur ke? buleh tumpang rumah aku jap, sambil tolong² lipat kain :)

Lady Windsor said...

Tas
tak pon kalo ko tak moh gi umah KOG, ko datang umah akak dik...ngeri plak haku baca entry ko neh...akak dah le sensorang, selalu juga menyongkek bulan dengan henpon cabuk akak dan kalo setakat ada orang berkemas kerusi meja memalam tu besa la dik..

eh akak tuntut janji neh ko kena citer abes tau...iskkk acane akak nak tdo malam neh...

CiKPuaNLawA said...

haaa... janji eyh.. cite...

tetiba bulu2 yang ade ni tegak pulop.. hehehe

ARIPSAMAT said...

MC tak cerita ke part merangkak mcm Ju-On tu?...serammmmmm!!!!

gadisBunga™ said...

saya rasa betul la dak MC nampak tuh.

tapi bukannya ada kene mengena dengan bulan pun!

tembak jaaaa...

pssttt...gambo tuh dah boleh lawan dak nizam!

Nizam.Ariff said...

KOG dan LW,
Korang beranilah ajak Tazs...
Bende tu bukan lekat kat rumah dia tapi bende tu ngikut dia... hah, caner?

GB,
kalau Tazs crop gambo tu kasi zoom kat sarang tu mesti memancor2 kena cahaya matahari. Angle pun dah cantik tu..

amn said...
This comment has been removed by the author.
cimöt said...

damn! giler seram! tp nk tau gak next!

Lady Windsor said...

Nizam.Ariff
Ko jgn nak ngengada kata mende tu ikut Tasz eh...

sepa said...

menyesal aku baca cerita ko malammalam... buat meremang jeh.!!!

*eh. lain kali ko tembak la gambar si bongkok tuh.!

psst... aku setuju ngan dak gB. gambar spiderweb tuh kelas eh. ko taknak dedikasikan kat aku ker.?!


.

kucingorengemok said...

aku terima tas seadanya, berpelekat atau tidak

tasekM said...

KOG,
cerdiknya diaaaaaaaaa.... minum susu apa nih...?

:p







LW,
berkemas kerusi meja..?
tu lagi hebat tu kak...







CPL,
banyak siri lagi ni beb... hehe.







arip,
yg ni bangsa tak de merangkak2 nih.
bangsa duduk diam...







gB,
tak boleh lagi ni beb.
dia punya hebat gila.



.

tasekM said...

nizam,
aku ada yg aku zoom lagi dekat.
nnti2 la aku bubuh.







cimot,
nnti aku sambung...







LW,
i luv u kakak.
nizam tu mmg sajeeeeee...








sepa,
nnti aku dedikasi spider web yg lebih baik ye sepa.
yg ngancam sikit la...







KOG,
i luv u bebeh..!




.

Lady Windsor said...

ailebiutu Tas

buwerkkkk padan muka ko nizam.ariff..kehkehkeh!

sepa said...

tengkiu... tengkiu... gua tunggu. :)

tasekM said...

LW,
hehe.

dia tu mmg kaki gaduh dgn aku.
sbb.
aku pun saja suka cari pasal dgn dia... walau tak ada hal.

haha.






sepa,
tunggu eh.
nnti la aku masuk hutan pi cari spider web lain pulak.

:)


.

Wak Gelas™ said...

salam TasekMe, wak X penah amek gambo bulan guna tripod yee, sbb shutter kena laju kalo x bulan nmpk silauu.. kuikui2